Før behandling av din søknad starter opp vil kommunen gjennomgå alle dokumenter og ta stilling til om de har nok informasjon til å behandle byggesaken. Dersom de trenger mer informasjon i saken vil de sende ut et tilleggsbrev (ofte kalt «mangelbrev»). Dette forekommer ganske hyppig, og stort sett er det små detaljer i arkitektens tegning, eller i innsendt søknad som krever nærmere avklaring. Når tilleggsdokumentasjonen er innsendt vil kommunen starte behandlingen sin.
En saksbehandler i kommunen skal behandle en søknad etter gjeldende byggesaksforskrifter, samt kommune- og reguleringsplaner. Til tider vil det være ulik tolkning av samme bestemmelser. Slik forskjellig tolkning gjør det utfordrende for arkitekt og ansvarlig søker, å levere det man kaller for «komplett søknad». Da får man gjerne tilsendt et tilleggsbrev (ofte kalt «mangelbrev»).
Vi har i vår bedrift et sterkt fokus, og gode rutiner for å kunne levere komplette søknader. Likevel vil det alltid være en mulighet for at mottaker (saksbehandler) finner noe de mener mangler eller er feil.
Lurer du på hva som gjelder for deg? Ta kontakt med oss i dag så får du svar!
Guider > Tilleggsbrev
Tilleggsbrev / mangelbrev
Guider
01
Tilbygg påbygg på huset / hytta
Her kommer det snart en guide med nyttig info til deg som skal bygge på.
02
Ny enebolig
Her kommer det snart en guide med nyttig info til deg som skal bygge nytt.
03
Skal du dele en eiendom i to eller flere tomter? Da har vi kunnskapen du trenger.
04
Ønsker du å stå ansvarlig for arbeidet ovenfor kommunen? Da har du kanskje mulighet til å være selvbygger.
07
Har du bestemt deg for hvilke firma som skøl gjøre jobben er dette søknadstypen for deg.
08
Har du fått rammetillatelse må det søkes om å få lov til å begynne arbeidet.
11
Nabovarsel
Lurer du på hva som kreves av et nabovarsel? Vi har svarene.
13
Ønsker du å dele opp boligen og tomten slik at dere får egne seksjonsnummer? Les mer her
14
Skal du bygge større enn hva gjeldende regler tillater? Da må det søkes om dispensasjon.